Sørg for at virksomhedens IT-system er klart til Black Friday

gds11

Siden den amerikanske tradition, for efterhånden mange år siden, blev hentet over Atlanten til lille Danmark og mange andre europæiske lande, har det været en af de største dage for de danske butikker. Måske endda den allerstørste. Under alle omstændigheder fungerer dagen i hvert fald som en stor stress test på landets forretninger. Hvis personalet og butikken kan klare den mængde kunder, kan man klare lidt af hvert. I disse tider handler det dog ikke længere kun om at have styr på den fysiske butik smat personalet og logistikken der. Mindst lige så meget af handlen foregår online, hvorfor det naturligvis er at største vigtighed, at man også har styr på den slags til årets store tilbuds-dag.

Husk IT-hjælp

Problemet er dog, at den slags sikring af IT-systemer er forholdsvist nyt for langt de fleste erhvervsdrivende. Det er til at forholde sig til, hvordan man træner butikkens personale eller hvordan butikken skal indrettes mest hensigtsmæssigt inden dagen. Det gør sig naturligvis især gældende, hvis man har mange års erfaring med den slags. 

Det kan dog være svært at drage paralleller til den digitale verden, og det er for så vidt heller ikke din opgave som leder. Lederopgaven, ikke mindst op til en dag som Black Friday, består mestendels i at delegere opgaver til de mest kompetente. Har du altså en eller flere IT-ansvarlige i virksomheden, kan du som oftest trygt forlade dig på, at de har styr på det. Dette er mindst lige så meget deres prøve, som det er din. 

Halter I imidlertid stadig på den front, hvad mange danske virksomheder i øvrigt gør, kan du i stedet ansætte ekstern IT-konsultation. Er du nødsaget til den slags, bliver du nærmest også nødt til at kende en smule mere til jeres mangler og ønsker.

Systemet

Webbutikken er vigtig

Først og fremmest er det vigtigt, at jeres webbutik kan holde til presset. Det kan betyde, at I, i hvert flad midlertidigt skal have flyttet server, men alt den slags ved IT-konsultationen nok stå for. Du skal bare sørge for at informere dem om ønsket samt give dem et par tal, hvad angår jeres kapacitet på siden, den ventede kundemængde med mere. Deri består desuden en vigtig lærestreg, når det kommer til internettet i erhvervslivet. Særligt på en dag som Black Friday, hvor kunder strømmer ind i butikken, kan det være svært at forestille sig, hvordan så mange kan sidde på den samme webside. Ikke desto mindre overrasker internettet stort set altid. Sørg derfor gerne for at have langt mere kapacitet, end i har brug for.

Derudover bliver Black Friday sikkert også en af jeres dage med allerflest kundehenvendelser. Det gør sig ikke kun gældende i den fysiske butik men i allerhøjeste grad også på webbutikken, hvor folk ikke er sene til at ringe eller sende en mail. Sørg derfor for, at du har personale begge steder, og lev endnu en gang efter devisen om, at internettet stort set altid overrasker.

Sidst men ikke mindst er det også værd at huske, at webhandlen med al sandsynlighed ikke er det eneste sted, hvor computere og software spiller en kritisk rolle. I langt de fleste moderne danske virksomheder bruges der også IT-systemer til at tælle og facilitere salget og mange andre ting. Sørg derfor også for, at det system er opdateret, så I er klar til at tælle op og slå rekord.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *